Checklista inför anställningsintervjun


En sak som är väldigt bra att göra innan du går på en intervju är att göra en checklista. Då behöver inte ha någon panik att det är något du glömt att ta med eller att göra.
Det här är faktiskt en sak som väldigt få har. Visst är det konstigt? Det är ju så enkelt att göra, och du minimerar stressen och är helt säker på att du fått ordning på allt så att du helt och hållet kan fokusera på intervjun i sig.

Vi har fyllt i de punkter som vi anser är de viktigaste. Men du kan gärna kopiera vår lista till din dator och kompletera den om det är något som du tycker att vi har missat.

  • Har du dina kläder i ordning inför intervjun?
    Vet du vad du ska ha. Är dem rena. Har du strykt dem.
  • Vet du hur klädkoden ser ut eller hur de anställda brukar gå klädda i vanliga fall på jobbet?
  • Vet du helt säkert hur du tar dig till platsen för intervjun? Hur lång tid tar det dit?
  • Har du gjort en grundlig researvh om företaget, positionen och branschen?
  • Har du koll på vilka kvalifikationer, kunskaper och erfarenheter som ställningen kräver och som dem önskar?
  • Vilka kvalifikationer har du som är mest relevanta för ställningen som du söker?
  • Kommer du ihåg vilka meriter du har som du kanske ska trycka lite extra på för att framställa dig själv som den bästa kandidaten?
  • Har du övat in svar till frågor som du vet kan komma på intervjun?
  • Kan du alla dina egna frågor utantill?
  • Har du tagit reda på vad marknadslönen är för en sådan tjänst som du söker?
  • Har du med dig allt som du behöver? (CV, referenser, betyg eller andra viktiga dokument)

 

När du har en sådan här lista utskriven före din intervju så är det så otroligt enkelt att bara boka av punkt efter punkt tills listan är klar. Då vet du att du är 100% förberedd och behöver inte oroa dig för något. Då är det bara att gå till intervjun full av självsäkerhet och göra ditt bästa!